vrijdag 6 november 2015

Berichten uit Kopenhagen 2


(Hammershøi)

Ik zoek Hammerøi in Kopenhagen. Ik wandel door de straten waar hij woonde. En bezoek alle musea die werken van hem tonen. In Statens zijn de meeste werken op reis naar New York. Maar enkele topwerken hangen er nog steeds.

Ook dit jaar is de vrouwenmode in Denemarken weer volledig zwart.

Als de zwaan met zijn hoofd onder water naar eten zoekt, zie je op zijn onderbuik een kuiltje, als een navel, dat de cloaca herbergt. Het nieuwe leven.

Een snackbar heet 'In the mood for food'. Ik vind het stom. Waarom noemen ze het niet gewoon 'Hungry'?

Een suppoost in Ordrupgaard herkent me van deze zomer. Ze vraagt of ik terug Hammershøi kom kijken. Ik lach. We praatten een tijd over zijn werk, moeder en vrouw. Hammershøi bleek een moederskindje te zijn.

Als je² hier probeert te bezatten, dan heeft de volgende dag enkel je portefeuille een kater.

Er gebeurt altijd meer aan de overkant van de straat. Meisjes glippen uit je handen.


In Ordrupgaard komt uit het been van Matisse electriciteit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten