dinsdag 18 augustus 2015

Berichten uit Stockholm

 (Five portraits - Hammershoi in Thielska)
 
Als ik de tentoonstellingsruimte van Thielska Galleriet binnenloop en links kijk, is het eerste wat ik zie een gigantisch werk van Hammershoi. Ik krijg kippenvel. Het blijkt het enige werk van Hammershoi te zijn dat ze tonen, maar dit museum heeft, in tegenstelling tot dat in Malmö, nog wel een sterke collectie met andere werken. O.a. mooie werken van Anders Zorn en de Jugendstill achtige tekeningen van Carl Larsson.

In Rosendals Tradgard zijn minstens drie koppels huwelijksfoto's aan het nemen. In dit tuincentrum/rozenpark/boomgaard kun je kiezen waar je gaat zitten. Ik drink mijn perensap onder een perenboom.

Het Nationaal museum is aan het renoveren dus geen Hammershoi te zien. Drie Zweedse musea met Hammershoi in hun collectie en maar één schilderij te zien.

Toen ik vijf jaar geleden voor het eerst in het café in Vaxholm kwam, was het er rustig en werd je raar aangekeken omdat je en toerist was. 'How did you find this place?' vroeg de eigenares. Ik vertelde haar dat een bekende Belgische acteur me hierover getipt had. Nu zat het terras (langs drie kanten omring door water) vol met toeristen en kon je er geen Zweeds meer horen.

Misschien is dit een afscheid. Ik heb het nu wel gehad met deze stad.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten