zondag 16 augustus 2015

Berichten uit Malmö

(onder andere dit werk van Hammershoi hebben ze in hun collectie maar tonen ze niet)

Na jaren vakantie in Malmi (randstad Hemelsinki), zit ik nu in Malmö. Ik geraak wel iets verder in het alfabet, maar niet in mijn leven.

Het konstmuseet toont een selectie van saaie Scandinavische werken. Na drie rondjes door de collectie te hebben gelopen, heb ik nog steeds de werken van Hammershoi niet gevonden. 'Ze kunnen niet alles tonen' zegt de dame achter de kassa. Ik zeg dat in vergelijking met wat er nu hangt Hammershoi de enige interessante schilder zou zijn. Ik loop kwaad, met tranen in mijn ogen, weg.

Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, heb ik pas om 16u een betaalbare trein naar Stockholm. Na de teleurstelling in het museum wil ik geen seconde langer in dit achterlijk dorp blijven, maar ik word gedwongen nog vijf uur te wachten tot de trein.

Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, staat in het centrum van Malmö een grote kermis. Probeer je Turnhout kermis te ontvluchten....

In een groot fastfoodrestaurant eet ik friet tegen de verveling. Een stel mentaalgehandicapten komt de dienbladen afruimen. Na een tijdje heb ik door dat ze dat enkel doen om het overgebleven eten te kunnen opeten. Als ik dat eerder had gezien, had ik wel wat frietjes laten liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten