dinsdag 7 juli 2015

Hondsdagen

(still uit 'Hundstage' van Seidl)
 
Hondsdagen
 
Ik werd 25 jaar
En kreeg een hittegolf cadeau
Ik fietste van supermarkt
Naar supermarkt
Trok koelingen open
Zonder te kopen
En flirtte met een jobstudente
Die ik na haar shift zoende
In het voorbeeldtuinhuisje
Van de doe-het-zelf-zaak
Dat toen ook als sauna diende
Ik vertelde haar niet
Dat het mijn verjaardag was
Het was zo al warm genoeg
 
Juist op die dag werd
Het groente-fruit&tuinafval opgehaald
Een rottende stank
Walmde door de stad
 
Mensen op terrasjes dronken pastis
En onder de schaduw van de plataan
Speelden ze petanque
Zuid-Frankrijk was nog nooit zo dichtbij
En ik werd 25
 
 ’s Avonds zat ik met vrienden
Op het terras van Ranonkel
Kreeg een koffietas en een cactus
& toen ik de verjaardagskaart
Met ingebouwd muziekje opende
Keek iedereen rond
In de hoop
Een ijscowagen te zien
 
We dronken tot het mijn verjaardag niet meer was
En we vergaten waarom we daar zaten
Ik dacht aan de jobstudente
En probeerde haar naam te herinneren
 
Het was nog warm toen ik
Door de wolfstraat naar huis fietste
Ik stopte om tegen de struisvogels te praten
Ik vertelde hen niet
Dat het mijn verjaardag was
Want die was het ook niet meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten